FAQ, problemlösning
Det är dessvärre inte helt ovanligt med utskriftsproblem. Det är mycket som skall stämma och många system som arbetar ihop. Nedan följer en lista med tips på vad man kan göra för att lösa problemen.
Allmänt
- Jag är på besök på Lunds universitet. Kan jag skriva ut här?
Svar: Som besökare på biblioteken, ja. Som annan besökare, nej. Se mer på denna sida. - (Endast anställda) Kan EGA-användare skriva till PaperCut-skrivare?
Svar: Ja, idag skriver alla EGA-användare ut via PaperCut. Vid problem kontakta Servicedesk. - (Endast studenter) Jag har registrerat mitt kontokort i Papercut men jag kan fortfarande inte skriva ut!
Svar 1: Vi vet att ett antal användare drabbats av att den första registreringen av kontokortet inte har fungerat. Prova att registrera kontokortet igen. Om registreringen har fungerat skall du hitta en transaktion på 1 kr i "Transaktioner" i Papercuts Portal.
Svar 2: Det är vanligt att kreditkort har begränsningar mot köp i utländska internetaffärer. Om du har ett kreditkort som inte är svenskt så kan det hända att det är spärrat för att handla på LU:s PaperCut. Kontakta i så fall utställande bank och be dem att häva spärren. - Varför hittar jag inte något väntande jobb när jag loggar in på skrivaren/med mobilen?
Svar 1: Om du precis skrev ut jobbet så kanske det inte har hunnit komma upp på servern ännu. Vissa jobb tar tid att skriva ut. Prova igen lite senare.
Svar 2:Om du skrev ut för mer än 36 timmar sen så har jobbet raderats.
Svar 3: Om du skrev ut till en skrivare som har specifikt namn som t.ex. "Canon", "Ricoh" eller "HP" så kan dessa jobb inte skrivas ut på "fel skrivarmodell". Prova att skriva till "PaperCut"-skrivaren.
Svar 4: Jobb som är i format A3 kan bara skrivas ut på skrivare som har det pappersformatet. - (Endast studenter) Det har dragits pengar från mitt kort nu trots att jag inte gjort några utskrifter sista dagarna! Varför?
Svar: Vi debiterar inte alltid direkt när man skriver ut, det kan dröja upp till två månader. Se sidan "Betalning, konto" för detaljerad förklaring. Kontrollera dina loggar, se under "Felsökning/Workarounds" nedan. OBS att du kanske måste slå av filtreringen av loggarna. - Kan jag skriva ut på eget papper?
Svar: Om du har behov av specialutskrifter så rekommenderar vi i första hand tryckerierna; Tryckerier.- Du kan använda eget papper på kopiatorerna. Du kan inte använda eget papper på storformatsskrivarna!
- Om du skriver på eget papper i kopiator: Du är personligen ansvarig att se till att papperstypen fungera på aktuell modell av skrivare. Googla modellen! Några grundregler: Det får inte finnas plastinslag i papperet! Högst 200 gr/m2. Använd aldrig papper avsett för bläckstråleskrivare.
- Om du inte är säker på vad papperet består av, använd det inte!
- Använd det manuella facket.
- Se till att du gör rätt inställningar när du skriver ut. Kontrollera tex papperstjocklek.
Felsökning/workarounds
- Titta först på din transaktionshistorik och din utskriftslogg, de kan förklara mycket. Observera! Loggarna kan filtreras. För att verkligen se allt i loggen; klicka på knappen "Filter on" och klicka sedan på "Rensa".
- Är det bara du som har problem? Har flera problem samtidigt så skall ni anmäla det till servicedesk@lu.se.
- Släppte du jobbet till rätt skrivare? Finns det papper i skrivaren? Finns det något felmeddelande på skrivaren?
- (Endast studenter) Har du tillräckligt med pengar på utskriftskontot/bankkontot? Har det kontokort du registrerat slutat gälla? (Datum, nytt kort) (läs här).
- Testa att skriva ut ett annat enkelt dokument. Skapa ett nytt Worddokument, en sida bara text. Om det funkar kolla lite längre ner hur du kan "fixa" det krånglande dokumentet.
- Är rätt pappersformat valt till ditt dokument? Se till att A3 eller A4 är valt. Om till exempel A2, Letter, US Letter eller Folio är valt så raderas skrivarjobbet! (Gäller ej storformatskrivarna).
- Word-dokument: Prova detta; Öppna dokumentet, markera allt, kopiera, skapa ett nytt dokument, klistra in allt i det nya dokumentet och spara. Se om det går bättre att skriva ut det nya dokumentet..
- Om det inte är ett pdf-dokument: Skriv ut till en pdf, dvs skriv ut och välj en av skrivarna "Spara som PDF", "PDF X-change" eller "Adobe PDF". Granska pdf:en och skriv sedan ut den.
- PDF-dokument: Testa att skriva till en annan skrivarmodell, det löser ibland problemet.
- PDF-dokument: Ett annat knep man kan ta till är att försöka skapa om pdf:en. Om man har tillgång till ursprungsfilen (word etc) så är det bra.
- PDF-dokument: Om man bara har en pdf så kan man testa att skriva ut pdf:en till en ny pdf! Dvs skriv ut och välj en av skrivarna "Spara som PDF", "PDF X-change" eller "Adobe PDF". Prova sedan att skriva ut den nya pdf:en.
- PDF-dokument: Ett tredje trick är att i Acrobats utskriftsruta leta efter "Print as image" under "Advanced".
- PDF-dokument: Se Adobes hjälpartikel
- Sista desperata åtgärd är att göra en screen-dump (tangenten "Print Scrn"), sedan kan du klistra in bilden i ett Photoshop eller Paint.NET-dokument.
- Om papperet är skrynklat: kolla att papperet lagts in rätt i pappersfacken.
- Om det är "fula" utskrifter, dvs längsgående gråa streck eller tex en allmänt smutsad bakgrund: maila till servicedesk@lu.se och beskriv felet samt vilken skrivare det gäller. Det finns en fyrsiffrig kod på skrivaren som identifierar den.
Fräscha upp skrivarinställningarna
Emellanåt uppdaterar eller ändrar vi inställningarna för skrivarna på servern. Det kan också hända att den skrivare du har installerad i din profil får konstiga inställningar. Om det krånglar med dina utskrifter så kan du prova med att radera skrivarna i din profil och installera dem igen. På det sättet säkerställer du att de har rätt inställningar mm.
- Gå till "Settings"/"Inställningar".
- Under "Devices"/"Enheter" hittar du skrivarna.
- Radera en skrivare genom att markera den och sedan klicka på "Remove device"-knappen.
- Installera skrivare genom att sedan logga ut och in igen. Då installeras skrivarna som passar för den sal du är i. Fungerar inte det, se nedan.
Installera skrivare på datorsalsdator/LUdator (installeras i dina personliga inställningar/profil):
- Gå till "Settings"/"Inställningar".
- Under "Devices"/"Enheter" hittar du skrivarna.
- Välj i tur och ordning "Add a printer or scanner/(Det tar lite tid innan följande alternativ dyker upp) The printer that I want isn't listed/Select a shared printer by name"
- Skriv följande text i rutan: \\luprint.net.lth.se\
(OBS! studenter i A-huset/IKDC skall istället använda servernamnet \\printa.net.lth.se\) - \=backslash skriver du genom att hålla ned "Alt Gr" och trycka på "?+\"-tangenten
- Du skall nu få upp en lista med skrivare direkt under rutan.
- Om du inte får upp listan: radera eventuella mellanslag före o efter servernamnet.
- Välj önskad skrivare.
- Klicka "Next"
- Klicka "Next"
- Fundera på om du vill ha skrivaren som "Default printer", dvs som förval.
- Skriv inte ut en testsida (det kostar pengar!).
- Klicka "Finish".
Jag skriver ut dokument med sekretessbelagda uppgifter. Hur kan jag vara säker på att utskriften inte kommer "på drift" i utskrifts-systemet?
Svar:
Problem kan uppstå vid en störning på en viss fysisk skrivare som tex att papperet är slut eller det blir papperstrassel.
Alla jobb som då har släppts till den skrivaren och som inte hunnit skrivas ut ligger då kvar i kön på just den skrivaren och kommer att skrivas ut när problemet är löst. Dvs om man släpper jobb till en skrivare och det inte kommer ut just då finns det risk att någon annan kan få tag i jobbet senare när skrivarproblemet löses.
På vissa kopiatorer kan man också komma i situationen att jobb som pgr tex pappersbrist inte skrivits ut pausas i maskinen. Dessvärre kan då dessa utskrifter kommas åt av alla som loggar in på kopiatorn och skrivas ut. Hur just era kopiatorer är konfigurerade får ni fråga ert lokala IT-stöd.
Inget av dessa problem är unika för det nya systemet. Det är generella problem som troligen finns i alla utskriftslösningar.
Detta kan du göra för att undvika dessa problem:
- Undvik att ställa in konstiga pappersval eller pappersfack vid utskriften (I regel skall det vara A4 samt automatiskt val av pappersfack.).
- Släpp bara utskrifterna när du faktiskt står bredvid skrivaren.
- Aldrig släppa jobb till en skrivare utan att först kolla den. Inget skall blinka rött och det skall finnas papper i facken.
- Om problem uppstår och utskriften inte kommer ut, efter att den släppts till skrivaren, så lämna inte bara skrivaren och glöm det hela utan kontakta er it-personal/servicedesk.